Ehe New Hork Times€he New Pork Eimes  nttps:/nyti.ms/29rHwDV

ARCHIVES 1989

At China's Ministry of Truth, History Is Quickly Rewritten

By RICHARD BERNSTEIN and SPECIAL TO THE NEW YORK TIMES JUNE 12, 1989

About the Archive
This is a digitized version of an article from The Times’s print archive, before the start of online

publication in 1996. To preserve these articles as they originally appeared, The Times does not alter,
edit or update them.

Occasionally the digitization process introduces transcription errors or other problems. Please send
reports of such problems to archive_feedback@nytimes.com.

In the week since the bloody crackdown on the democracy movement in Beijing,
the Chinese propaganda machinery has been put into full swing, seeking to
transform the event into a heroic operation that saved the country from "a
counterrevolutionary plot."

Here in Shanghai and in every other city in China, the newspapers and
television stations have mounted a barrage of film clips, interviews and statements
from leaders portraying accounts of the crackdown by diplomats, foreign
journalists and witnesses as "rumors."

The bloody massacre described in the foreign press - and in foreign radio
broadcasts beamed at China -never took place, Chinese news reports say.
According to the official television stations and newspapers, what actually occurred
was a largely peaceful operation, vigorously supported by public opinion, aimed at
"quelling the turmoil" brought about by "a small number of bad elements."
Rewriting History

The campaign is reminiscent of past efforts in this country to rewrite history.
The difference this time is that the rewriting is taking place within days of the
historic event itself.

An extraordinary series of broadcasts over several nights on national television


https://www.nytimes.com/
https://nyti.ms/29rHwDV
http://timesmachine.nytimes.com/browser
https://www.nytimes.com/by/richard-bernstein
mailto:archive_feedback@nytimes.com

illustrates the tone of the propaganda effort. For two nights, both the early and late
evening news programs broadcast segments of a street interview done by ABC
News in Beijing shortly after the army's assaults. A man is shown being
interviewed, his voice rising with anger and his arms imitating the motion of a
machine gun, as he describes a scene of terrible carnage committed, he says, by the
army.

"Tanks and armored personnel carriers rolled over students, squashing them into
jam, and the soldiers shot at them and hit them with clubs," the man was shown
telling an American interviewer. '"When students fainted, the troops killed them.
After they died, the troops fired one more bullet into them. They also used
bayonets. They were too cruel. I never saw such things before."

A caption on the bottom of the screen during the interview identifies the man
as "somebody spreading rumors about the cleanup of Tiananmen Square." After
the man speaks, the news announcer warns the public to beware of believing such
rumors, then says that the man is wanted by the police and he appeals to the public
to turn him in. Taken Into Custody

Tonight, the national news showed the same man, looking haggard and
terrified, in police custody, retracting in front of the cameras what he had said to
ABC News. The news announcer says that the man, whose name he gives as Xiao
Bin, identifying him as an unemployed 42-year-old factory worker, was turned in
one hour after the appeal to the public by two shop assistants who recognized him
from his picture. They said they caught him in the act of telling someone that
20,000 people had been killed in the military crackdown.

"I never saw anything," Mr. Xiao says of the Beijing crackdown. He goes on,
his head bowed, "I apologize for bringing great harm to the party and the country."
He also admitted that he was a counterrevolutionary. [ ABC News, in a statement
issued in New York on Sunday, said, "We are deeply distressed to learn that in this
instance the Chinese authorities intercepted unedited news material that was being
satellited, and used it for political purposes." ] Television broadcasts such as this
one are being shown all across China, generally twice each night on news programs
that have expanded from a half-hour to 9o minutes.

In essence, the official version of the events is this: The troops arrived in
Tiananmen Square about 4 A.M. on Sunday morning, June 4. The protesting
students who were camped out on the square withdrew quickly, so that after only
about half an hour the operation was complete. Television footage accompanying



this account showed soldiers in the early morning peacefully beginning the task of
cleaning up the debris left over from the long occupation of the square.

In a televised interview, Yuan Mu, the official Government spokesman,
claimed that at most 300 people were killed in the operation, most of them
soldiers. An army commander standing nearby then said that "not a single student
was killed." An Unanswered Question

Neither man explained how the dissidents, if they were only "a very small
group,' nonetheless managed to kill up to 300 heavily armed soldiers and to
disable or destroy dozens of tanks, armored personnel carriers and trucks.

Early in the propaganda campaign, television reports showed pictures of the
mutilated and burned bodies of soldiers. For the last few days, there have been
segments on the news programs showing local Beijing leaders visiting wounded
soldiers in the hospital.

A heavily bandaged soldier interviewed on television tonight described in
detail how his unit was attacked by "hooligans" with clubs and metal rods. All
during the week, individuals described as witnesses have testified on television that
the army's behavior was disciplined and orderly and that they were attacked by
hooligans.

Chinese television has not shown scenes of families grieving over the deaths of
loved ones in the crackdown or images of hospitals full of civilian dead and
wounded. Both were frequently shown in foreign reporting of the army crackdown.
Is the Propaganda Working? Instead, people arrested since the crackdown, often
looking bruised and exhausted, have been shown on television admitting that they
instigated the violence by attacking troops. Chinese journalists have conducted
interviews in the streets of many cities and inside factories in which citizens
express their "anger'" at the "foreign rumors" concerning the Beijing operation.

"Seeing the true reports of how a very small group of people attacked our
People's Liberation Army made me very angry," said one man interviewed on a
street in the city of Wuhan. Textile workers in Shijiazhuang, south of Beijing, also
expressed "anger."

It remains unclear whether the Government's propaganda is effectively
countering contrary versions of events that are available through a large number of
other sources. These include efforts by students to disperse to other cities and give
their own accounts of the Beijing crackdown, which stress indiscriminate firing by
the army at unarmed civilians and heavy loss of life among students and others.



Wall and shop windows in cities like Shanghai have been full of reproductions
of Hong Kong Chinese newspapers containing full accounts and numerous
photographs of the Tiananmen incident. In the last couple of days, virtually all of
them have been torn down and the Chinese authorities have tried to stop the
dissemination of infomation from outside the country. Visitors flying into
Shanghai in recent days have said that airlines ask passengers to throw all
newspapers into a garbage bag before they disembark. Voice of America and BBC

Another major source of unofficial information is the radio. Transcripts of
Chinese-language broadcasts by the Voice of America and the BBC were tacked
onto walls in many places here for several days. Consequently, one subtheme of the
official propaganda campaign has been to attack the credibility of the Voice of
America.

"Every thoughtful Chinese is reflecting on what the Voice of America is really
trying to accomplish," a newscaster said on tonight's broadcast. "Researchers have
carefully compared the Voice of America reports with our own reports and they
have concluded that our own reports are better."

In Shanghai during the last week, many Chinese have told reporters that they
do not believe the official version of the events in Beijing. But people expressing
this point of view to foreign reporters may not represent a majority view. Foreign
analysts here are undecided over which version, the official or the foreign, is most
believed.

"On the one hand," said one foreign observer, "the Chinese are not badly
informed. Many of them over the years have become highly cynical about most of
what they read or see in the official media."

"But, it is also possible," he went on, "that many people might prefer the
official version of things because, in this instance, the truth is so unpalatable.
People might just have a hard time believing that their own Government could

have done such a thing."

A version of this article appears in print on June 12, 1989, on Page A00001 of the National edition with the
headline: At China's Ministry of Truth, History Is Quickly Rewritten.

© 2019 The New York Times Company


https://help.nytimes.com/hc/en-us/articles/115014792127-Copyright-notice

